اِحیایِ روان اِحیایِ زندگی

استرس و مدیریت آن

استرس و مدیریت آن

استرس حالتی است که در هنگام و یا سخت بر انسان غلبه می ­کند.پاسخی به نیازهای فیزیکی و احساسی است و زمانی که فردی استرس را تجربه می ­کند به این معنا است که آنچه محیط(موقعیت) بعنوان عامل استرس ­زا پیش آورده است  از آنچه در جسم و روان ما است زیاد بوده که باعث بروز تغییراتی در فیزیولوژی و فیزیکی انسان می­ شود.استرس یک پدیده ­ی چند بعدی است که هم سیستم عصبی و هم سیستم غدد درون ریز را درگیر می­­ کند. از آنجا که عوامل استرس­ زا می تواند مجموعه ­ایی از رویداد­های زندگی و در رفتار باشد و حتی واهی باشد که بیشتر مواقع صرفا این تصورات واهی هستند که عامل استرس ­زا هستند که منتهی ببه استرس می­ شود.بنابراین با ذهن­آگاهی می­ توان بر اندیشه­ ها و هیجانات تسلط یافت با تغییر نحوه­ ی درک از موقعیت­ ها از میزان استرس کاست.

البته برخی از استرس­ها باعث بهبود در شرایط روان و جسم فرد می­شود که از آن به Eustress،استرس خوب یاد می­شود که علائم آن زمانی که فرد هیجان­زده می­شود حس می کند و سایر علائم آن شامل،عدم تجربه­ی ترس در این نوع استرس،تغییر در هورمون­ها،افزایش ضربان قلب و در نهایت احساس شادی پس از استرس خوب می­باشد مانند،قرار عاشقانه،مشاهده­ی یک برنامه­ی مسابقه­ایی البته این تجارب در فواصل زمانی کوتاه­تری ناپدید می­شوند.زمانی که بدن در معرض عامل استرس­زای واقعی یا واهی است پاسخ بدن در هر فرد با توجه به طولو شدت عامل استرس­زا در هر فرد و جنسیت افراد،شخصیت،سن،وضعیت سلامت روان و جسم یکسان نبوده و متفاوت می­باشد.در پاسخ به استرس سه مرحله وجود دارد.هشدار-سازگاری-فرسودگی یا بهبودی.هشدار اولین مرحله است که می­تواند دستور جنگ یا فرار باشد و از این طریق فرد با موقعیت­های دشوار بتواند مقابله کند.در هنگام جنگ یا فرار تغییراتی از جمله،ترشح هورمون­های استرس کورتیزول،آدرنالین که خود منجر به افزایش ضربان قلب،افزایش سطح قند خون و افزایش فشار خون می­­شود.تا زمانی که موقعیت استرس­زا حل نشود بدن به سازگاری با موقعیت با ترشح هورمون­های استرس ادامه می­دهد تا با محیط سازگار شود که این امر باعث مشکلات جسمی مانند،مشکلات خواب،خستگی عمومی،دردهای عضلانی،سوء­هاضمه،آلرژی و عفونت­هایی مانند سرماخوردگی می ­شود.مشکلاتی دیگر در زمینه­های عاطفی که شامل،بی­حوصلگی و عدم تحرک-پذیری،ذهنی شامل عدم تمرکز و مشکلات رفتاری شامل،سیگار کشیدن و یا نوشیدن مشروبات الکی شود.در صورت چیره­­گی مکانیسم­های جبرانی استرس مراحل بهبودی آغاز خواهد­شد.در صورتی که بدن منابع خود را هزینه و نتواند به پایداری برسد مرحله­ی فرسودگی آغاز می­ شود و به میزانی که فرسودگی طولانی­تر شود مشلات و بیماری­های جدی­تری به وجود خواهد­آمد.

زمانی که یک پدیده­ ی استرس­ زا به وجود می­آید در بدن دو تغییر عمده به وجود می­ آید.اول تغییر میزان یا الگوی آزاد­سازی انرژی و دوم،تغییر در توزیع انرژی و سایر تغییرات در بدن که به آن پاسخ یا مقابله­ی بدن در مقابل عامل استرس ­زا عنوان می­شود.جهت پاسخ به استرس اولین مرحله درک عامل استرس­زا است که هیپوتالاموس این درکر ا انجام می ­دهد.در هنگام مواجهه شدن هیپوتاموس دستگاه عصبی خودمختار (به انگلیسی: Autonomic Nervous System)،که سازوکار اصلی در کنترل پاسخ جنگ-یا-گریز است و از وظایف آن کنترل تنفس، تنظیم میزان تپس قلب (مرکز کنترل قلبی)، فعالیت وازوموتو (مرکز وازوموتور)، و برخی از کنش‌های رفلکسی چون سرفه، عطسه، بلع و بالا آوردن.که قبلاً به آن دستگاه عصبی نباتی (به انگلیسی: Vegatative Nervous System) را فعال و باعث عملکردهای خاص آن می­شود.از جمله آثار استرس بر بدن شامل موارد زیر است. تاثیر بر دستگاه گوارش شامل؛ اختلال در عادات غذایی، رفلاکس اسید معده، اسهال یا یبوست علائم رایجی است که در افراد استرس دیده مشاهده می شود.

استرس همچنین می تواند با چاقی مرتبط باشد که با بسیاری از مشکلات سلامتی دیگر مرتبط است همچنین.استرس شدید نیز می تواند با دیابت مرتبط باشد. این به این دلیل است که کورتیزول بیش از حد می تواند بر فعالیت انسولین تأثیر بگذارد. بدن همچنین می تواند در برابر انسولین مقاوم شود. این می تواند منجر به دیابت شود.

آثار استرس بر ارگانیسم:

تاثیر بر مشکلات گردش خون: چندین مطالعه ارتباط قوی بین استرس و بیماری های قلبی عروقی را نشان داده اند. به گفته اش و همکاران، استرس نقش مهمی در پیشرفت حساسیت و پیامد بیماری‌های قلبی عروقی دارد. استرس‌های روانی با بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط دارند تا جایی که بیماری‌های قلبی عروقی از مهم‌ترین گروه بیماری‌های روان تنی محسوب می‌شوند. بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از مکانیسم‌های ناشی از استرس، عمدتاً از طریق افزایش تحریک دستگاه عصبی آدرنرژیک(Adrenergic nervous system ایجاد می‌شوند. هم آدرنالین و هم کورتیزول (در هنگام استرس افزایش می یابد) بر قلب و فشار خون تأثیر می گذارد. آدرنالین بیش از حد باعث افزایش فشار خون می شود که به نوبه خود بر عملکرد قلب تأثیر می گذارد زیرا قلب باید با شدت و سرعت بیشتری پمپاژ کند. این می تواند باعث بیماری عروق کرونر قلب، سکته مغزی و ایست قلبی ناگهانی شود.

تاثیر بر سرکوب سیستم ایمنی: محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-فوق‌کلیه (محور HPA یا محور HTPA) در فعال شدن استرس مزمن که منجر به عفونت می­شوند که این امر احتمال ابتلا به بیماری­های عفونی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا و سایر بیماری-های عفونی را افزایش می­دهد.

از جمله سایر آثار استرس، مطالعات نشان داده اند که استرس می تواند کلونیزاسیون سلول های سرطانی استخوان را افزایش دهد.

استرس همچنین در سیستم تولید مثل در مردان و زنان اختلال ایجاد می کند. از آنجایی که زندگی جنسی به تناسب اندام بدن و ذهن بستگی دارد، استرس مزمن ممکن است میل جنسی را کاهش دهد و حتی ممکن است باعث اختلال نعوظ یا ناتوانی جنسی در مردان شود. در صورت استرس مزمن، سطح تستوسترون می تواند به حدی کاهش یابد که در تولید اسپرم (تولید اسپرم) اختلال ایجاد کند. در زنان استرس می تواند چرخه قاعدگی را تحت تاثیر قرار دهد. می تواند منجر به پریودهای نامنظم، سنگین تر یا دردناک تر شود.

استرس علاوه بر تاثیر مستقیم بر سلامتی، تغییرات رفتاری نیز ایجاد می کند. افرادی که در محیط های پر استرس زندگی می کنند بیشتر مستعد سیگار کشیدن هستند که می تواند منجر به اختلالات تنفسی و حتی سرطان شود. به همین ترتیب، افراد تحت استرس در برابر مصرف الکل آسیب پذیرتر هستند که عواقب خاص خود را دارد.

استرس را بر حسب ماهیتش و مدت زمان ماندگاری و آثار آن بر بدن به دسته­ های زیر تقسیم می­شود.

استرس حاد: علائم این نوع اتسترس شامل،به سرعت پدیدار و به همان سرعت نیز ناپدید می­شود.برای مدت کوتاهی رخ می­دهد.از جمله­ی سایر علائم آن،عصبانیت،اضطراب،افسردگی و دوره­های حاد افسردگی است.این استرس می­تواند گاهی با بروز هیجان،لذت نیز باشد.

استرس اپیزودیک:زمانی که استرس حاد بصورت مکرر تکرار می­شود،استرس اپیزودیک نامیده می­شود.در این حالت در افراد به دلیل بروز یک سلسه­ از حالت­هایی که استرس ایجاد می­کند به وجود می­آید.

استرس مزمن: زمانی که استرس برای مدت طولانی­تری تداوم می­یابد و فرد با قرار گرفتن برای مدت طولانی در معرض عوامل استرس­زا استرس مزمن ایجاد می­گردد.این نوع استرس ممکن است که به میزان دو استرس قبلی شدت نداشته باشد اما مضرتر از آنها می­باشد.چرا که انباشتی از استرس­ها است که بر سلامت جسم و روان تاثیر دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

error: